Saturday, 31 August 2019

Da li je NAMA bitno šta je u srcima ljudi koji ne sude Allahovim šerijatom



Šejh Hamud Ukla Eš-Šuajbi [1] rahimehullah je rekao:
Ko god kaže da nema kufra koji izvodi osobu iz islama osim ako je to kufr ubjeđenja onda je u takvom slučaju u potpunosti na akidi murdžija. Primjer: Ako neko baci šerijat za svoja leđa, i sudi/vlada izmišljenim zakonima, onda ćemo takvog tekfiriti radi tog njegovog djela a ono što je u njegovom srcu - to ne poznajemo i to nema veze naspram ovoga (ne mijenja njegov tekfir).


قال الشيخ حمود بن عقلاء الشعيبي:

ومن يقول ما فيه كفر يخرج من الملة إلا كفر الاعتقاد فهذا ينطبق عليه مذهب المرجئة تماما ، فمثلا لو نبذ الشرع وراء ظهره فحكّم القانون لحكمنا بكفره بمجرد العمل , أما ما في قلوبهم – أي المحكمين للقانون – فلا علم لنا به ولا علاقة له .

(شرح العقيدة الطحاوية ، ص ٢١١ - ٢١٢)


[1] Ukla Eš-Šuajbi rahimehullah je rođen 1346. godine po hidžri (1928-9. m) u selu blizu Burejde u Saudijskoj Arabiji a preselio 1422. (2002.). Mnogi poznati šejhovi su bili njegovi učenici uključujući Ali El-Hudejra, Salih El-Fevzana, trenutni muftija AbdulAziz El-Šejh, Abdullah Gunejman, Selman El-Aude, Ibn Usejmin, Salih El-Luhejdan.

Wednesday, 28 August 2019

Crtanje ljudi otpozadi


Pitanje:Kakav je propis crtanja ljudi otpozadi?


Odgovor:
Zahvala neka je Allahu.
Cilj zabrane crtanja i pravljenja slika jeste lice jer to je osnovna svrha crtanja u tolikoj mjeri da ukoliko se riječ ''slika'' ( ar.surah ) nađe u osnovnom obliku onda se razumije da se misli na lice.

Prenosi se od Suvejda ibn Mukarinna radiallahu anhu da je neko udario ropkinju po licu pa mu je Suvejd rekao: ''Da li znaš da je uderac u surah (lice) haram?

El-Hafiz Ibn Hadžer rahimehullah u Fethul-Bariju (1/176) kaže: ''To jeste lice, koje nije dozvoljeno udariti.''
Ukoliko se na slici ne nalaze osobine lica onda ta slika nema ono što nije dozvoljeno i što je zabranjeno.

Ovo je ukazano u predaji od Ebu Hurejre radiallahu anhu koji kaže da je Allahov Poslanik Sallallahu Alejhi ve Sellem pričao da mu je Džibril Alejhi Selam rekao: ''Reci nekome da odsječe glavu statue u kući pa neka postane poput drveta.'' Prenosi Ebu Davud (4158.) Tirimzi (2806) koji kaže da je hasan-sahih. A Albani kaže da je Sahih u Sahihul-Ebu Davud.

Ibn Kudame rahimehullah kaže u El-Mugniju (8/111):
''U koliko se glava odsječe onda to više nije mekruh. Ibn Abbas je rekao: ''Surah (slika) je glava, ukoliko se ona odsječe onda to više nije slika. Ovo se prenosi od ikrime.'' Kraj citata.

Šejh Ibn Usejmin je spomenuo u Medžmu'ul Fetava (2/278,279.)

''Ukoliko slika nije jasna- to jeste- ukoliko nema oči, nos, usta ili prste onda to nije kompletna slika i to onda nije takmičenje u stvaranju sa Allahom Uzvišenim.'' Kraj citata.

Šejh je takođe rekao u Lika'at El-Bab El_Meftuh (150/23.) kada je bio upitan o crtanju osoba od pozadi. Pa je rekao: ''Ukoliko se to desi onda to nije slika nego je poput sjenke kao što i osoba ima sjenku kada hoda po suncu.'' Kraj citata.

Temeljeno na tome nema ništa pogrešno u tome da se crta i prikazuje osoba otpozadi.

A Allah najbolje zna.

Izvor: Islamqa fetva broj 106042

Wednesday, 21 August 2019

Klanjanje iza imama držeći mushaf (teravih)


Pitanje:

Da li je dozvoljeno da osoba koja klanja teravih iza imama drži mushaf i prati imama?

Odgovor:

Zahvala neka je Allahu.
Bolje je da to ne radi i da pažljivo sluša učenje imama.
Šejh Ibn baz je bio upitan: '' Kakav je propis da osoba koja klanja teravih iza imama drži mushaf?'' Na šta je odgovorio:

Ne znam da postoji ikakva osnova za to. Treba da se koncentriše sa ispravnom poniznošću a ne da drži mushaf nego da stavi desnu ruku preko lijeve na svojim prsima. Ovo je ispravan i najbolji stav.

Ako drži mushaf to će mu odvraćati pažnju od ovih suneta i njegovo srce i oči će biti zauzete prateći riječi na stranicama i odvratit će ga od slušanja imama.

Ono što ja mislim je da je en činjenje ovog sunet i da osoba mora da sluša imama a ne da čita mushaf. Ako ima znanje moće da ispravi imama ako ne neka ga drugi ispravljaju. A ukoliko imam napravi grešku a ne bude ispravljen to nije problem osim ukoliko to nije sura Fatiha jer je ona osnovni stub namaza. A ako izostavi neki ajet mimo fatihe to nije bitno. Ukoliko neko drži mushaf iz te potrebe da se ispravi imam to nije problem, međutim ako više ljudi drži mushaf to je u suprotnosti sa sunetom. Kraj citata.

Takođe je bio upitan:
Neki od ljudi iza imama prate imamovo učenje u mushafu da li je to ispravno?

Odgovorio je:
''Mislim da to ne bi trebali da rade. Bolje je da se koncentrišu na namaz i da stave jednu ruku na drugu i razmišljaju o onome što imam uči jer Allah kaže u Kur'anu:


وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
A kad se uči Kur'an, vi ga slušajte i šutite da biste bili pomilovani."
(Kur'an 7:204.)


قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١﴾ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

Ono što žele – vjernici će postići, oni koji molitvu svoju ponizno obavljaju,
(23:1-2.)

I Allahov Poslanik Sallallahu Alejhi ve Sellem je rekao:
''Imam je postavljen da se slijedi, ako izgovori tekbir onda i vi izgovorite tekbir. A kada uči slušajte pažljivo.'' 
Kraj citata.
Medžmu'ul fetava šejh Ibn Baz 11/340.-342.
A Allah najbolje zna.





PITANJE 2.
Kakav je propis držanja mushafa prateći imama na teravih namazu u Ramazanu sa izgovorom da se prati učenje imama?


Odgovor:
Zahvala neka je Allahu.
Držžanje mushafa iz ovog razloga je suprotno sunnetu iz više razloga:
1. Sprječavanje osobe da drži desnu ruku prekolijeve u namazu dok je na kijamu.
2. Dovodi do nepotrebnih pokreta u namazu poput otvaranja i zatvaranja mushafa i stavljanja mushafa ispod ruke.
3. Ovakvi pokreti odvraćaju pažnju klanjačima.
4. Sprječavaju klanjača da gleda na mjesto sedžde. Mnogi učenjaci kažu da je gledanje na mjesto sedžde od sunneta i to je preče.
5. Osoba koja to čini može zaboraviti da je u namazu osim ako mu je srce koncentrisano na namaz što je nasuprot mirnom koncentrisanom stajanju sa desnom rukom na lijevoj i kada osoba gleda na mjesto sedžde. U ovakvom položaju osoba će prije biti svijesna da je u namazu iza imama.

Izvor:_https://islamqa.info/en/answers/10067/holding-the-mus-haf-for-one-who-is-following-an-imaam-is-contrary-to-the-sunnah

Dodatak (napomena):

Imam Bedrudin El-Ajni spominje u komentaru Sahihul Buharije pod naslovom, Umdetul-Kari:

''Čitanje iz mushafa u toku namaza kvari namaz po mišljenju imama Ebu Hanife jer pri sebi ima previše dodanih radnji. Međutim dozvoljeno je po mišljenju imama Ebu Jusufa i imama Muhameda jer je čitanje iz mushafa samo po sebi ibadet ali nije pohvalno jer je od imitiranja ehlul kitabija. Ovo je stav i imama Šafije i imama Ahmeda dok je mišljenje imama Malika da čitanje iz mushafa ne kvari nafila namaz.''
izvor: Umdetul-Kari šerhul sahihul-Buhari 4/314.

Wednesday, 7 August 2019

Stavljanje polumjeseca na vrh minareta


Pitanje:


U vezi korištenja polumjeseca:
1. Da li je sunnet da se koristi kao simbol? (dokaz iz Kur'ana ili hadisa)
2. Na vrhu mesdžida (Ime mesdžida nije bitno) koriste ovaj simbol ali sam čuo od jednog brata da je ovo orginalno bio paganski simbol,pa ako je tako zar to ne bi trebali maknuti? Malo sam zbunjen i ne mogu da nađem ikakav hadis ili fetvu, Ve Alejkumu Selam.

Odgovor:

Nakon savjetovanja sa učenjacima i muftijama došli smo do zaključka da stavljanje mjeseca i zvijezde na vrhove minareta nema nikakvu pozadinu u islamu. Neki učenjaci to zabranjuju i smatraju bid'atom (stvari koja je naknadno neosnovano ubačena u vjeru). Ova stvar pri sebi ima i imitiranje nevjernika pogotovo nakon što je dokazano da se mjesec uzima kao simbol onih koji obožavaju svemirska tijela. Tako da ne bi trebali koristiti ove simbole. Novčana sredstva koja posjeduje mesdžid/džamija ne bi trebala biti trošena na nešto što nema nikakvu svrhu u islamu. A Allah najbolje zna.


Salih El-Munedžid Islamqa fetva broj: 575
Izvor: https://islamqa.info/en/answers/575/putting-a-crescent-on-top-of-the-minaret-of-a-mosque

Thursday, 11 July 2019

Vjerodostojnost predaje ''kufr dune kufr'' Sulejman El-Ulvan


Sulejman El-Ulvan (da Allah ubrza njegovo oslobođenje) kaže:

Ono što je došlo do nas od predaje ''kufr dune kufr'' nije vjerodostojno. Prenosi se od El-Hakima u Mustedreku (2/313) preko Hišama ibn Hujejra zatim od Tavusa koji je čuo od ibn Abbasa. međutim Hišam je proglašen daifom od Jahje ibn Ma'ina i od strane Ahmeda ibn Hanbela. S druge strane prenosi nam se od Abdu-Rezaka u njegovom tefsiru preko Mu'amra koji je čuo od Tavusa da je njegov otac upitao Ibn Abasa o Allahovim riječima:

 وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ 

''A oni koji ne sude prema onome što je Allah objavio, oni su pravi nevjernici. ''
(5:44)

Ibn Abbas je rekao da je to kufr i to je ono što je sačuvano od Ibn Abbasa. To pokazuje da nema sumnje u ovaj ajet i da se na nevjerstvo/kufr koji je spomenut u ovom ajetu misli na Kufr El-Ekber (veliki kufr). Pa kako neko može tvrditi islam kada šerijat stave u stranu i zamjene ga, zatim prave saveze sa kršćanima i jevrejima (protiv islama i muslimana) i imitiraju ih?

A što se tiče onoga što se prenosi kod Ibn Džerira u tefsiru da je Ibn Abbas rekao: ''To nije kao kada čovjek ne vjeruje u Allaha i Sudnji dan.'' što se misli ovdje nije da je suđenje po onome mimo šerijata kufr dune kufr. Ko kaže da se to misli pood ovim govorom onda neka iznese dokaz koji podupire njegovu optužbu.

Jasno je iz riječi Ibn Abbasa da Kufr El-Ekber ima klasifikaciju i neki oblici su gori od drugih. Kao primjer, kufr onoga ko ne vjeruje u Allaha i Sudnji dan nije kao kufr hakima (vladara) koji ne sudi onim što je Allah objavio. Jasno je da je kufr hakima koji sudi po onome mimo Allahove objave manji od onoga ko ne vjeruje u Allaha i Sudnji dan. Ipak ne možemo reći da hakim (vladar) ostaje musliman i da je njegov kufr kufr-ul-asgar. kažemo da je on izašao iz vjere radi zanemarivanje i uklanjanja šerijata. Ibn Kesir kaže da po ovom pitanju postoji idžma muslimana (vidjeti El-Bidaje ve Nihaje 137119.).

(Et-Tibjan šerhul-Nevakidul-Islam od Muhammeda ibn Abdul-Vehaba s komentarom i fusnotom od Sulejmana El-ulvana str. 38. )

DODATAK

Prenosi Ibn Kesir rahimehullah da je Ibn Mes'ud radiallahu anhu bio upitan o primanju mita pri presudi šerijatom pa je rekao: ''to je pravi kufr'' (thaak el-kufr) zatim je citirao navedeni ajet.
također prenosi Ibn Džerir od Mesruka da je rekao: ''Pitao sam Ibn Mes'uda o e-suhtu (nepravedno stečenom imetku), da li je to kao mito u presudi?'' pa je rekao: ''Ne, ko god ne sudi s onim što je Allah objavio je kafir, ko god ne sudi sa onim što je Allah objavio je zalim, ko god ne sudi sa onim što je Allah objavio on je fasik, a e-suht je kada pomogneš nekoga da učini neku nepravdu i on ti da poklon i ti ga prihvatiš.'' (Tefsir Et-taberi 6/248.)

Wednesday, 10 July 2019

Raspravljanje, prepiranje i svađe



El-Munziri rahimehullah je u svojoj knjizi E-Targib Vel-tarhib naveo slijedeće poglavlje:

الترهيب من المراء والجدال والمخاصمة والمحاججة والقهر والغلبة والترغيب في تركه للمحق والمبطل


Pokuđenost raspravljanja, prepiranja, svađa, takmičarskog šovinizma i trijumfalizma i pohvalnost ostavljanja istih svejedno da li je osoba u pravu ili ne.
(E-Targib Vel-tarhib 1/130.)

Ebu Umame radiallahu anhu prenosi od Allahovog Poslanika Sallallahu Alejhi ve sellem da je rekao:

أَنَا زَعِيمٌ بِبَيْتٍ فِي رَبَضِ الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَإِنْ كَانَ مُحِقًّا وَبِبَيْتٍ فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْكَذِبَ وَإِنْ كَانَ مَازِحًا وَبِبَيْتٍ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ لِمَنْ حَسَّنَ خُلُقَهُ

Ja garantujem kuću u periferiji Dženneta onome ko ostavi raspravu pa makar bio u pravu, kuću u sredini Dženneta ko ostavi laganje pa makar i u šali i kuću u najvišem dijelu Dženneta onome ko uljepša svoj ahlak”


(Tirmizi, 2061, Sunen Ebu Davud 4800. sahih) 


Muaz ibn Džebel radiallahu anhu prenosi da je Allahov Poslanik Sallallahu Alejhi ve Sellem rekao:

أَنَا زَعِيمٌ بِبَيْتٍ فِي رَبَضِ الْجَنَّةِ وَبَيْتٍ فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ وَبَيْتٍ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَإِنْ كَانَ مُحِقًّا وَتَرَكَ الْكَذِبَ وَإِنْ كَانَ مَازِحًا وَحَسُنَ خُلُقُهُ

Garantujem kuću u periferiji dženeta, kuću u sredini dženneta i kuću u najvišem djelu dženneta onome ko napusti raspravljanje čak i kad je u pravu, onome ko ostavi laž pa makar i u šali i onome ko popravi svoj ahlak.''

(El-Mudžemul Kebir 217 Hasen)



Ebu Seid El-Hudri prenosi, Sjedili smo ispred vrata Allahovog Poslanika Sallallahu Alejhi ve Sellem i raspravljali smo donoseći jedan ajet i donoseći drugi ajet. Allahov Poslanik je izašao crven od ljutnje i rekao:

يَا هَؤُلاءِ أَبِهَذَا بُعِثْتُمْ أَمْ بِهَذَا أُمِرْتُمْ لا تَرْجِعُوا بَعْدِي كُفَّارًا يَضْرِبُ بَعْضُكُمْ رِقَابَ بَعْضٍ

''O narode! Da li je ovo s čime sam vas poslao, da li je ovo ono što sam vam naredio? Ne vraćajte se u nevjerstvo nakon mene uderajući jedne druge po vratovima.''


(El-Mudžemul Kebir 217. Sahih li gajrihi) 

Ebu Umame prenosi da je Allahov Poslanik Sallallahu Alejhi ve Sellem rekao:

مَا ضَلَّ قَوْمٌ بَعْدَ هُدًى كَانُوا عَلَيْهِ إِلَّا أُوتُوا الْجَدَلَ

''Ni jedan narod ne ode u zabludu nakon upute osim nakon što se upusti u raspravljanja.''

zatim je Allahov Poslanik proučio slijedeći ajet:


مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلًا بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ''
Naveli su ti ga (primjer) samo radi rasprave. Naprotiv, oni su narod svađalački.''
(43:58)
(Tirimzi 3253. sahih)
Aiša radiAllahu anha prenosi da je Allahov Poslanik Sallallahu Alejhi ve Sellem rekao:

إِنَّ أَبْغَضَ الرِّجَالِ إِلَى اللَّهِ الأَلَدُّ الْخَصِمُ

''Zaista, najmrži čovjek Allahu je onaj ko je najžešći pri raspravi.''
(2:204)
(Sahih Muslim 2668. sahih)

Ebu Hurejre radiallahu anhu prenosi da je Allahov Poslanik rekao:


الْمِرَاءُ فِي الْقُرْآنِ كُفْرٌ
''Rasprava o Kur'anu je kufr.''

(Sunen Ebu davud 4604. sahih) 

El-Munavi komentarišući ovu predaju kaže:

أَيِ الشَّكُّ فِي كَوْنِهِ كَلَامَ اللَّهِ أَوِ الْمُرَادُ الْخَوْضُ فِيهِ بِأَنَّهُ مُحْدَثٌ أَوْ قَدِيمٌ وَالْمُجَادَلَةُ فِي الْآيِ الْمُتَشَابِهَةِ الْمُؤَدِّي ذَلِكَ إِلَى الْجُحُودِ وَالْفِتَنِ وَإِرَاقَةِ الدِّمَاءِ
''To znači da neko sumnja da li to sadrži Allahov govor, ili upada u raspravu da li je to novo ili drevno ili da se raspravlja o nejasnim ajetima pa ga odvede u poricanje, proganjanje ili prosipanje krvi.''
(Fajdul-Kadir 9187.)

Ebu Džuhejm radiallahu anhu prenosi od Allahovog Poslanika Sallallahu Alejhi ve Sellem da je rekao:

الْقُرْآنُ يُقْرَأُ عَلَى سَبْعَةِ أَحْرُفٍ فَلَا تُمَارُوا فِي الْقُرْآنِ فَإِنَّ مِرَاءً فِي الْقُرْآنِ كُفْرٌ
''Kur'an je prenesen na sedam harfova (kiraeta). Ne raspravljajte se o Kur'anu jer je raspravljanje o Kur'anu kufr.''
(Musned imama Ahmeda 17199. sahih)

izvor: https://abuaminaelias.com/al-mundhiri-arguing-bickering-quarreling/


DODATAK:




Imam Džafer Es-Sadik radiallahu anhu je rekao:

''Čuvajte se raspravljanja o vjeri jer to doista uništava dobra djela.''
(Ibn Abdi-Berr, Džamia Bejanul-ilm (eng vol 3. 159.)
U drugoj predaji kaže: '' Čuvajte se iznošenja argumenata pri raspravi jer to prezauzima srce i povećava licemjerstvo.''


Imam Malik radhimehullah je rekao:
'' Rapravljanje o znanju (islamskom) dovodi do nestajanja svijetla učenosti u čovjekovom srcu.''
(Ibn Redžeb El hanbeli, Džamijul Ulum vel hikam 93. )

takođe je rekao:

''Raspravljanje o svetom znanju dovodi do toga da se srce stvrdne i potpaljuje mržnja.''


Ma'ruf El-Karki je rekao:

''Kada Allah želi dobro nekome otvori mu vrata činjenja djela a zatvori vrata rasprave. a kada nekom želi loše zatvori mu vrata djela a otvori mu vrata raspravljanja.'' (Hiljetul-Evlija 361.)

Ibr Redžeb El-Hanbeli rahimehullah kaže u Džamiul-ulum-vel-hikem:
''Suzdržavanje selefa i imama od ulaženja u pretjerane rasprave i dokazivanja nije radi njihovog neznanja ili nemogućnosti nego su šutili radi svog znanja i straha od Allaha. Oni nakon njih su puno pričali i ulazili duboko u razilaženja ali to nisu radili radi većeg znanja od prethodnika nego radi ljubavi prema pričanju i nedostatka skrupuloznosti (straha da je nešto grijeh)''


Navodi se da je Alija radiallahu anhu u jednoj bici slijedio mušrika da ga ubije na Allahovom putu. Kada mušrik pade na leda, pljunu Aliju u lice, pa Alija povuče sablju. Ashabi ga upitaše: „Ebu Hasane, zbog čega ga nisi ubio?" „Kada sam ga jurio, želio sam ga ubiti radi Allaha. Ali, kada mi je pljunuo u lice, rasrdio sam se, pa sam se pobojao da ga ne ubijem radi sebe.

Monday, 20 May 2019

Šta znači ''provesti Lejletul-Kadr'' u namazu?



Tokom zadnjih 10 noći stalno nas napominju na hadise:

"‏ مَنْ قَامَهُ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ ''
“Ko provede Lejletul-kadr u namazu/kijamu vjerujući i očekujući nagradu, bit će mu oprošteni prethodni grijesi.” (Buhari i Muslim)

Ali šta tačno znači provesti lejletul kadr u namazu?
Da li sam obavezan provesti cijelu noć u namazu?

Ibn Redžeb rahimehullah je rekao u Leta'iful Me'arif:

" ونقل بعض أصحابهم عن ابن عباس أن إحياءها يحصل بأن يصلي العشاء في جماعة ويعزم على أن يصلي الصبح في جماعة وقال مالك في الموطأ بلغني أن ابن المسيب قال: من شهد ليلة القدر ـ يعني في جماعة ـ فقد أخذ بحظه منها وكذا قال الشافعي في القديم: من شهد العشاء والصبح ليلة القدر فقد أخذ بحظه منها " .

“Prenosi se da je Ibn Abbas radiallahu anhu rekao:
''Provođenje noći u kijamu je kada neko klanja jaciju u džematu i ima nijet da dođe i na sabah u džemat''
Imam Malik rahimehullah je rekao u Muvetti:
''Prenešeno mi je da je Ibn Musejjib rekao: Ko posvjedoči Lejletul Kadr - tj namazom u džematu - takav ima udio u njoj.''
Ovo je jedno od mišljenja i imama Šafije rahimehullah kada je rekao: ''Ko klanja jaciju i sabah u džematu takav je uzeo od nje.''

Ali Hammuda El-Filestini je rekao: ''Ako si u stanju da klanjaš više onda još bolje jer to je od ponašanja prilikom zadjih deset noći. Ali ukoliko te nešto zauzme imaj gore navedeno na umu jer NIŠTA nije ravno obaveznim namazima.''


Tekstovi hadisa:
"‏ مَنْ قَامَهُ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ ‏" (Sahih-Buhari knjiga 31. hadis 1.)
‏ "‏ مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ، وَمَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ ‏" (Sahih-Buhari knjiga 30. hadis 11.)
"‏ مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ ‏" (Sahih Muslim knjiga 6. hadis 209.)