Tačka 5.
واعلم أن الناس لم يبتدعوا بدعة قط حتى تركوا من السنة مثلها فاحذر المحرمات من الأمور فإن كل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة والضلالة وأهلها في النار
I znaj da ljudi nikada nisu uveli novotariju, osim da su u tolikoj mjeri ostavili sunneta. Zato se pripazi uvedenih stvari, jer je svaka uvedena stvar novotarija, svaka novotarija je zabluda, a svaka zabluda i njeni sljedbenici su u Vatri.
Komentar:
Ovo je važna tačka mudrosti i to je nešto što je prenešeno kao govor selefa koji su rekli: "Ljudi ne uvedu novotariju, osim da u tolikoj mjeri izgube od sunneta".[1] - Ovo je zato što sunnet i novotarija ne mogu biti kombinovani, osim da jedno od njih potisne ono drugo, zbog čega osoba ne može biti ujedno i novotar i osoba od sunneta; ili će biti novotar ili osoba od sunneta, oboje se ne može kombinovati pri njemu. Zato će jedno nužno potisnuti ono drugo, i ovo je od štetnih efekata novotarije.
I ova prenešena tačka mudrosti je potvrđena iskustvom, a tome svjedoči, i dokaz je tome, to što ćeš naći sljedbenika novotarije kako mrzi vjerodostojan hadis i mrzi stvari od sunneta. I najgora stvar za njih i najmrža stvar koju takva osobi možeš čuti jeste da mu kažeš: "Taj i taj hadis zabranjuje to i to", ili : "Zabranjuje ovo i ovo". Oni ne žele da čuju hadis i sunnet koji govori protivno onome na čemu su oni. Pa tako, ovo je znak da sunnet i novotarija ne mogu biti zajedno.
A što se tiče osobe koja je na sunnetu, onda, kada ona čuje hadis od Allahovog Poslanika, sallAllahu 'alejhi ve sellem, ona bude srećna zbog toga, i takav dodaje dobro od dobara na kojima je i dodaje znanje (iz toga hadisa) steknutom znanju. Osoba od sunneta je srećna sa hadisima Poslanika sallAllahu 'alejhi ve sellem. A što se tiče novotara, onda on ima averziju prema hadisima Poslanika, sallAllahu 'alejhi ve sellem, i to je nešto jasno pri novotarima, da oni vode rat protiv stvari od sunneta, jer te stvari od sunneta prekidaju ono na čemu su oni.
I ovo je ono zastrašujuće kod novotarija, i što one (novotarije) takođe uzrokuju zamiranje sunneta i uzrokuju da ljubav spram sunneta zamre u srcima.
Riječi pisca: { Zato, pripazi se uvedenih stvari }: Jer zabranjene stvari nemaju ništa dobro u njima, bez obzira jesu li to zabranjene stvari vezane za širk, ili kufr, ili grijehe, jer Allah ništa ne zabranjuje u čemu je dobro, već zabranjuje samo ono što je ili apsolutna šteta ili ono u čemu zlo preovlađuje nad dobrom ili ako je podjednako. Pa tako, ako u nečemu dođu dobro i zlo, gdje je zlo veće ili podjednako sa dobrom, onda se to ostavlja, dok, ukoliko je dobro preovlađujuće, onda nema štete u tome, i malo zlo nađeno u dobru je opravdano.
Riječi pisca: { jer je svaka uvedena stvar novotarija, a svaka novotarija je zabluda }: Ovo je tekst hadisa Irbada ibn Sarije r.a., gdje se kaže:
"Allahov Poslanik sallAllahu 'alejhi ve sellem, nam je održao govor od kojeg nam je srce zatrepjerelo, a oči zasuzile – našta mi rekosmo: 'O, Allahov Poslaniče, ovo kao da je oproštajni govor, pa nas posavjetuj!' - Pa nam on sallAllahu 'alejhi ve sellem, reče:'Savjetujem vas da se Allaha bojite, i da slušate i pokoravate se, pa čak i da vam rob bude nadređeni..'. a u drugoj predaji: '..Abesinjski rob čija glava je kao da je suha, jer ko god od vas poživi, vidjet će velika razmimoilaženja. Zato se držite moga sunneta i sunneta mojih pravednih upućenih halifa nakon mene, toga se čvrsto držite i toga se uhvatite vašim kutnjacima, i pripazite se novih uvedenih stvari u vjeru..'. – ovo je upozorenje: 'pripazite se', ovo je riječ upozorenja: "..I pripazite se novih uvedenih stvari u vjeru, jer je svaka novo uvedena stvar novotarija, a svaka novotarija je zabluda'.[2] I u jednoj predaji dolaze riječi: 'A svaka zabluda je u Vatri'.[3]
Svaka novo uvedena stvar je novotarija - međutim, ono šta se misli sa riječima 'novo uvedena stvar' jeste: novo uvedena stvar u dinnu (vjeri). A što se tiče novo uvedenih stvari u običajima, dunjalučkim koristima, vrstama hrane, pića, odjeće, itd.. – onda su to samo novotarije u jezičkom smislu, a to nisu novotarije u šer'ijatskom smislu. Pa tako, novo uvedene stvari u vjeru su uvedene stvari koje su zabranjene.
I ovo sadrži pobijanje o opovrgavanje onih koji novotarije dijele u kategorije, dijeleći ih na: lijepe novotarije, ružne novotarije, dozvoljene novotarije. I koji kažu da one potpadaju pod pet propisa (tj. obavezne, preporučene, dozvoljene, zabranjene i pokuđene), a ovo je grješka, jer, novotarije u vjeri, sve su one zabluda tekstualnom izjavom Poslanika sallAllahu 'alejhi ve sellem:
"Svaka novo uvedena stvar je novotarija, a svaka novotarija je zabluda".
I ja mislim da ono što su oni uradili jeste da su novotarije koje su novotarije po pitanju jezika, oni takve novotarije nazivaju lijepim novotarijama. A novotarije u jezičkom smislu su dozvoljene, npr. izgradnja škola, izgradnja domova za studente, i stavljanje hereketa u Mushafima, i slično tome, oni ovakve stvari nazivaju lijepim novotarijama, međutim, ovo nisu novotarije u vjeri, jer su ovo stvari koje dolaze iz sunneta i oživljivača sunneta. Tako da je izgradnja škola ili domova za studente i štampanje mushafa i stavljanje hereketa u njima, sve ovo je podržano znanjem, tako da je to nešto dobro i to je od sunneta. Tako da ovi ljudi ili uzimaju lijepu praksu pa je nazivaju novotarijom, ili stvari običaja nazivaju novotarijama kada ne ulaze u vjeru, jer su to stvari dunjaluka koje ne ulaze u pitanja vjere.
Riječi pisca: { i svaka zabluda i njeni sljedbenici su u Vatri }: su kao što je došlo u hadisu:
"Svaka novotarija je zabluda, a svaka zabluda je u Vatru!".
I kao što je došlo u hadisu o podjeli ummeta na skupine, gdje je Poslanik, sallAllahu ‘alejhi ve sellem, rekao:
"..I ovaj će se ummet podijeliti na sedamdeset i tri skipine; sve će u Vatru, osim jedna od njih.."[4]
I ovo je dokaz da će novotari biti u Vatri, a oni se razlikuju u stepenima: neki od njih su oni koji će biti u Vatri zbog kufra (tj. stepen te novotarije će biti kufr), i neki od njih će biti u Vatri zbog grijeha (tj. stepen te novotarije će biti grijeh), i među njima će biti onih koji će u Vatri ostati vječno, dok drugi neće čiji će propis biti kao propis drugih ljudi od ashab-ul-kebair(griješnika).[5]
[1] Već je prethodilo da je ovo govor Hasana ibn Atijje, rahimehullah.
Dodatak prevodioca: Ovo je predaja od njega, u kojoj kaže: 'Ljudi nisu oveli novotariju, osim da im je Allah u tolikoj mjeri oduzeo od sunneta i nikad im to neće vratiti sve do Sudnjeg dana'. (Bilježe Darimi i Lalekai, a vjerodostojnim ga je ocijenio šejh Albani u svojoj provjeri na el-Miškat, i kaže u njemu pod br.188: "I ovo se takođe prenosi kao govor Ebu Hurejre, radijAllahu ‘anhu, kojeg prenosi Ebul Abbas el-Asam u hadisu). (Pogledaj nastavak fusnote u Mektebet-ur-Rušd izdanju ove knjige za navode šejhul islama, Ibn Tejmijje, oko ove tačke vezano za novotare).
[2] Ovaj hadis od Irbada ibn Sarije je prethodio. (Dodatak prevodioca: Zabilježili su ga Ahmed, Ebu Da'vud, Tirmizi i Ibn Ma'dže, a sahihom ga je ocijenio šejh Albani).
[3] Dodatak prevodioca: Ovaj dio je došao u hadisu Džabira ibn 'Abdullaha, radijAllahu ‘anhu, zabilježenog kod Nesaije u hadisu br.1578, u Poglavlju o dva Bajrama, poglavlje 22, Kako se drži hutba. Takođe je zabilježen od strane Ibn Huzejme koji spominje da je Allahov Poslanik sallAllahu 'alejhi ve sellem, držao hutbu i da je veličao Allaha i da je ponavljao riječi veličanja Njega kako to On i zaslužuje, pa je rekao: "Koga Allah uputi niko ga ne može zabludjeti, a koga Allah zabludi niko ga ne može uputiti. Najistinitiji govor je Knjiga Allahova, a najbolji put je put Muhammedov. Najgore stvari su uvedene stvari, svaka uvedena stvar je novotarija, svaka novotarija je zabluda, a sve zablude su u Vatri!". Šejh Albani je ovu predaju ocijenio sahihom.
[4] Provjera ovog hadis je prethodila. (Zabilježili su ga Tirmizi i Hakim, a hasenom (dobrim) ga je ocijenio šejh Albani).
[5] Dodatak prevodioca: Šejh Salih es-Suhejmi spominje u njegovom komentaru ove knjige poznati govor imama Sufjana es-Sevrija, rahimehullah: "Novotarija je draža šejtanu od grijeha, jer se osoba pokaje od grijeha, dok se osoba ne kaje od novotarije" (Zabilježio Lalekai u Šerh usul 'itikad ehli sunne).
Iz komentara dr. Saliha Fevzana na ŠERH-US-SUNNE imama Berbeharija
No comments:
Post a Comment