Tuesday 27 January 2015

BIVANJE IZMEĐU DVIJE EKSTREMNE SKUPINE




Šejh Muhammed ibn Salih el-Usejmin, rahimehullah, kaže:

''..Tako da su ovo dva ekstremizma:

(1) ehlu ta'til (negatori svih ili nekih Allahovih Imena i Svojstava), a to su džehmije, i

(2) ehlu temsil (oni koji poistovjećuju ili porede Allaha sa stvorenjima), a to su mušebihe.

Džehmije negiraju Svojstva Allaha, Uzvišenog i Veličanstvenog, dok ekstremni među njima negiraju i Njegova Imena govoreći: ''Nama nije dozvoljeno da potvrdimo za Njega Ime ili Svojstvo, jer, ako budemo potvrdili Ime za Njega time bi Njega uporedili sa onim stvorenjima koja imaju ta imena, ili (ako potvrdimo) Svojstvo, time bi Njega uporedili sa onim stvorenjima koja imaju ta svojstva! Pa tako, zbog ovoga mi ne potvrđujemo Imena i Svojstva Njemu. A što se tiče onih Imena koja je Allah vezao za Sebe, onda je to u metaforičkom smislu a ne u smislu da je On uistinu nazvan tim Imenima!''. Mu'atezile negiraju Allahova Svojstva potvrđujući Njegova Imena, dok eš'arije potvrđuju Njegova Imena i sedam Njegovih Svojstva. – Svi spomenuti (džehmije, mu'atezile i eš'arije) potpadaju pod ta'til (negaciju Imena i Svojstava), ali ipak, neki od njih čine potpuni ta'til, kao što to rade džehmije, dok drugi čine djelimični ta'til, poput mu'atezila i eš'arija.

A što se tiče ehlu temsil (onih koji Allaha porede sa stvorenjima), tj. mušebiha, oni potvrđuju Allahova Svojstva govoreći: ''Na nama je obaveza da potvrdimo Svojstva Allahu jer ih je On potvrdio Sam za Sebe!'', međutim, pored ovoga oni kažu: ''Njegova Svojstva su uistinu kao svojstva stvorenja!'', pa su ovi ljudi pretjerali prilikom isbata (potvrde Allahovih Imena i Svojstava), dok su ehlu ta'til pretjerali prilikom tenziha (proglašavanja Allaha čistim od mahana i manjkavosti), gdje prvi (ehlu temsil) kažu: ''Obaveza ti je da potvrdiš Lice za Allaha, a to Lice je kao lice najljepše osobe među Ademovim potomstvom'', i još kažu: ''Ovo je iz razloga što se Allah nama obraća onim što mi razumijemo i shvatamo, pa On kaže: "A ostaje Lice tvoga Gospodara, Veličanstveno i Plemenito." (Prijevod značenja, Er-Rahman, 27), a mi ne shvatamo i mi ne dokučujemo Lice, osim onako kako vidimo sa našim očima, a najljepše što je time opisano a što vidimo našim očima je pri ljudima''.

A što se tiče ehli sunneta vel džema'ta, onda oni kažu: ''Mi od obije spomenute skupine uzimamo ono što je istina i prikladno pri njima: uzimamo ono što je prikladno od tenziha, ali ne činimo temsil, i uzimamo ono što je prikladno od isbata, ali ne činimo ta'til. Pa tako, mi činimo isbat bez temsila, i tenzih bez ta'tila, tako da mi potvrđujemo (Imena i Svojstva) ali bez poređenja. U sažetku: oni (ehli sunnet) su pravedno balansirani u pitanjima Allahovih Svojstava između dvije ekstremne skupine: jedne skupine koja je pretjerala kod tenziha i ta'tila, a to su sljedbenici ta'tila od džehmija i drugih sličnih njima, dok je druga skupina pretjerala kod isbata, a što su sljedbenici temsila. Tako da ehli sunne vel džema't kaže: ''Nemoj pretjerivati niti prilikom potvrde niti prilikom negacije, već potvrdi bez poređenja, kao što On Uzvišeni kaže: "..Niko nije kao On! On sve čuje i sve vidi." (Prijevod značenja, Eš-Šu'ra, 11).''



izvor: Šerh el-Akidet-ul-Vasitijje, str. 438 - 441.

No comments:

Post a Comment