Monday, 1 December 2014

Da li je po hanefijskom mezhebu dozvoljeno jesti konjsko meso ?



1) EBU HANIFE, rahimehullahu te'ala, je rekao - pokuđeno (ar. mekruh) je jesti konjsko meso.
2) EBU JUSUF i MUHAMMED EŠ-ŠEJBANI, rahimehumAllahu te'ala, su kazali -dozvoljeno je jesti konjsko meso.
_____________________________________________________________________
DOKAZI EBU HANIFE, rahimehullahu te'ala:

1) Prijevod značenja 8. ajeta sure En-Nahl u kojem Allah, dželle we 'ala, kaže:"...i (stvorio jeAllah za vas) konje, i mazge, i magarce da ih jašete, i kao ukrase...“



Pa Ebu Hanife, rahimehullah, kaže: "Da je jedenje konjskog mesa bilo dozvoljeno, spomenuo bi to Allah u ovom ajetu, zato što je blagodat jedenja konjskog mesa veća od blagodati njegovog jahanja."
(Pogledaj djelo: El-Ihtijar Li Ta'lili-l-Muhtar, 2/535.)

* Ibn Hazm El-Endelusi je na ovo odgovorio riječima:"Allah, dželle še'nuhu, u ovom ajetu nije spomenuo ni prodaju konja. Pa shodno njegovoj logici, onda on (Ebu Hanife) mora i prodaju konja zabraniti."

2) Od Ebu Hanife, rahimehullah, se spominju i sljedeći razlozi pokuđenosti jedenja konjskog mesa:

1) Jer je konj alat u ratovanju protiv neprijatelja, stoga ga je mekruh jesti.
2) Iz poštovanja prema konju, jer mu je, prije svega, i šerijat odredio određeni dio za učestvovanje u ratu (tj. njegovu upotrebu).
3) Ako bismo dozvolili jedenje konjskog mesa, time bismo onda umanjili broj konja kao ratnog oruđa u borbi protiv neprijatelja.
(Pogledaj: El-Hidaja, 4/1455.)

* Većina islamskih učenjaka koja zastupa stav dozvole je na ovo odgovorila riječima: Da je sve, gore nabrojano, analogija (ar. kijas) Ebu Hanife, rahimehullah, te da isti taj kijas ne vrijedi ništa ako se nasuprot njega nađe jasan, nedvosmislen i ispravan (ar. sahih) ajet ili hadis, a već se našao.

3) Prenosi se od Halida b. Velida, radijAllahu anhu, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: "Zabranio meso: konja, mazgi, magaraca i svih ptica grabljivica." (Hadis su zabilježili: Ebu Davud, 3792.; Nesai, 4332; i dr.)

* Ovaj hadis su SLABIM ocijenili: Buharija, Ahmed, Musa b. Harun, Darekutni, Hattabi, IbnuAbdi-l-Berr, Abdu-l-Hakk i drugi.

1) ZEJLEI' (poznati hanefijski muhaddis) je rekao: "Ovom hadisu se može prigovoriti (tj. naći mahana) sa aspekta lanca prenosilaca i sa aspekta samog teksta hadisa (tj. njegovog značenja)." (Pogledaj: Nasbu-r-Raje, 4/198.)
2) BUHARIJA je rekao: „Ovaj hadis je diskutabilan.“
3) BEJHEKI je rekao: „Lanac prenosilaca ovog hadisa je poremećen, a i pored svojeporemećenosti suprotstavlja se (svojim značenjem) vjerodostojnim hadisima.“
4) EBU DAVUD je rekao: „Ovaj hadis je dokinut (tj. derogiran).“

____________________________________________________________
DOKAZI EBU JUSUFA i MUHAMMEDA, rahimehumAllahu te'ala:

1) Hadis Džabira b. Abdillaha, radijallahu anhuma, u kojem kaže:

''Na dan Hajbera zabranio nam je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, da jedemo mesodomaćih magaraca, a dozvolio konjsko."

Hadis bilježe: BUHARIJA, 4219. - 5520. - 5524; MUSLIM 1941., EBU DAVUD 3808.; NESAI 4338.; spomenuo ga je i TAHAVIJA u djelu Šerh Me'ani-l-Asar, 4/204.

2) Hadis Esme, kćerke Ebu Bekra, radijAllahu anhuma, u kojem kaže:
„Za života Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, zaklali smo konja i i pojeliga.“ (Buharija, 5510. - 5512. ; Muslim, 1942.)


PRIPREMIO: Sulejman Čolaković - Islamski univerzitet u Medini, Fakultet šerijata.
MEDINA, 08. maj 2014. g. / 09. redžeb 1435. g./h.

No comments:

Post a Comment