Sunday, 18 September 2022

Propis mašinski zaklane piletine



Pitanje:

Pri klanju pilića u mesarama, stave hiljadu pilića na jednu mašinu zatim izgovore bismillah samo jednom i sve ih odjednom zakolju. Zatim ih sve peru u jednoj velikoj zdjeli bez da mijenjaju vodu tako da svaki put voda postaje prljavija. Kakav je propis ovakve piletine? Ako je kupimo neispečenu zatim je operemo i ispečemo da li postaje halal? I šta ako je ispečeno npr u restoranu jer tamo ne peru piletinu prije pečenja?


Odgovor:

Zahvala neka je Allahu

Nema ništa pogrešno u klanju pilića modernim mašinama sve dok su oštre i dok presjeku vratne žile. Ukoliko mašina kolje više pilića odjednom dovoljno je da osoba koja upravlja mašinom izgovori bismillah jednom prilikom pokrećanja sa nijetom da zakolje piliće podrazumjevajući da je osoba koja kolje musliman ili ehlu-kitabi.
(فتاوى اللجنة الدائمة 22/463)

Što se tiče pranja koje si spomenuo, ukoliko takvo pranje sapere krv koja je izašla iz vena oni su tahir/čisti međutim ukoliko je ostalo šta od te krvi na njima treba je obrisati prije jela.

Treba spomenuti da krv koja se smatra nedžasetom je krv koja dolazi iz vena i koja teče iz pileta kada je zaklano, što se tiče krvi koja se nalazi u piletu mimo toga i koje vidimo pri čišćenju ta krv se ne smatra tom krvlju i takva krv je tahir/čista.

Allah kaže:

قُل لَّا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ


Reci: "Ja ne vidim u ovome što mi se objavljuje da je ikome zabranjeno jesti ma šta drugo osim strvi, ili krvi koja istječe, ili svinjskog mesa – to je doista pogano – ili što je kao grijeh zaklano u nečije drugo, a ne u Allahovo ime." A onome ko bude primoran, ali ne iz želje, samo toliko da glad utoli, Gospodar tvoj će doista oprostiti i milostiv biti.

(al-An’aam 6:145)


A Allah najbolje zna.


Izvor: https://islamqa.info/en/answers/75891/ruling-on-eating-chicken-that-was-slaughtered-by-machine

Saturday, 25 December 2021

ROBOVI MILOSTIVOG ( 4. dio)

 



Četvrta osobina:
Umjerenost u trošenju
الصفة الرابعة : توسطهم في النفقة بين الإسراف والتَّقتير


Allah je rekao:

وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا
i oni koji, kad troše (أَنفَقُوا), ne rasipaju i ne škrtare, već se u tome drže sredine 
[25:67]


Jedan od kvaliteta i osobina robova Milostivog je njihova umjerenost po pitanju trošenja, spadajući između rasipničkog raskoša na jednoj strani i očaja na drugoj. To je jer znaju da će ih na Sudnjem Danu Allah pitati za blagodati koje im je dao jer se autentično prenosi da je Allahov Poslanik Sallallahu Alejhi ve Sellem rekao:

لا تزول قدما عبد يوم القيامة حتى يسأل عن عمره فيما أفناه ، وعن علمه فيما فعل فيه، وعن ماله من أين اكتسبه، وفيما أنفقه، وعن جسمه فيم أبلاه


“Neće se pokrenuti stopala Allahovog roba na Sudnjem danu sve dok ne bude pitan o svom životu – u šta ga je utrošio, o svom znanju – šta je po njemu radio, o svom imetku – kako ga je stekao i u šta ga je potrošio i o svom tijelu– u čemu ga je istrošio.”






Što se tiče njihove umjerenosti između prekomjernog trošenja i škrtosti to znači da ovi ljudi ne troše svoje bogatstvo prelazeći preko granica koje je Allah postavio po pitanju obaveznih i potrebnih stvari a s druge strane izbjegavajući očajnost. Oni rado troše na stvari koje su im i preporučene da na njih troše poput stvari koje im olakšavaju da žive halal životom i ulažu na stvari koje će im koristiti Drugom svijetu.


To je ono što se i očekuje od muslimana, da bude umjeren u svojim radnjama, niti da pretjeruje niti da zapostavlja. Isto se odnosi kako na trošenje tako i na ostale stvari vezane za vjeru i dunjalučki život.

Ka'ab ibn Faruk prenosi od Katade da je Mutarif ibn Abdullah rekao:
خير هذه الأمور أوساطها ، والحسنة بين السيئتين
Najbolji dio stvari je srednji dio, dobro se nalazi između dva zla.
Pa je Katade upitao Faruka:
ما الحسنة بين السيِّئتين
Šta je dobro između dva zla?
Pa mu je odgovorio:

وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا
i oni koji, kad troše, ne rasipaju i ne škrtare, već se u tome drže sredine [25:67]







Monday, 28 June 2021

Rad unutar nevjerničke vojske



Pitanje:
Koji je propis da osoba radi kao doktor u vojsci nevjernika koji nisu u ratu sa muslimanima.

Odgovor:

Zahvala neka je Allahu,

Pitali smo ovo pitanje šejha Muhammeda ibn Saliha El-Usejmina (rahmetullahi alejhi), da ga Allah sačuva s kojim smo imali razgovor čije skraćeno izdanje prenosimo ispod:



Šejh: Da li je to da stekne iskustvo ili šta?

- On je doktor koji liječi bolesne ali oni nisu u ratu.

Šejh:
A oni nisu u ratu s muslimanima?

- Moguće je da će biti u ratu s muslimanima u budućnosti.

Šejh: Ne dajemo prednost budućnosti nad sadašnjosti. (tj to se ne uzima u obzir)

- Radim na mjestu gdje vojnici ne ratuju sa muslimanima ali je moguće da dio te vojske na drugom mjestu ratuje s muslimanima i moguće je da će se u budućnosti boriti takođe ali njihove baze gdje ja radim nisu umješane u borbu s muslimanima.

Šejh: Ali ta nacija je u ratu s muslimanima?

- Onaj koji pita radi za američku vojsku, on je musliman radi u Americi.

Šejh: Uzvišen neka je Allah koji kaže:

لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Allah vam ne zabranjuje da činite dobro i da budete pravedni prema onima koji ne ratuju protiv vas zbog vjere i koji vas iz zavičaja vašeg ne izgone – Allah, zaista, voli one koji su pravični
(Kur'an 60:8)

- A šta u slučaju ako nas ne izgone iz naših kuća ali pomažu drugima da to rade kao što se spominje u narednom ajetu?

Šejh: Odnosi se na one koji se bore protiv vas radi vjere vaše i koji vas istjeruju iz vaših kuća i koji pomažu da budete istjerani, Allah zabranjuje prijateljevanje s njima. (parafraziran približan prijevod značenja 60:9.)

- Tako da ukoliko je jasno da ovi ljudi pomažu ratovanje protiv muslimana ali npr. čovjek radi za platu kod njih, da li bi i onda potpadao pod spomenuti ajet?

Šejh: Bez sumnje da bi potpao pod taj ajet.

- Čak i ako radiš za novac a ne kao volonter?

Šejh: Da, ali imaju korist od toga.

- Kako da onda sumiram tvoj odgovor?

Šejh: To nije dozvoljeno osim za narod čija vojska nije u ratu s muslimanima.

- I ako ih ne izvodi iz njihovih domova i ne pomaže drugima u tome?

Šejh: Da.

A Allah najbolje zna.

Izvor; Islamqa fetva broj 3478

Wednesday, 17 February 2021

Savremena nauka i Kur'an II. dio



Kosmologija:

Allah kaže:

أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ

Zar ne znaju nevjernici da su nebesa i Zemlja bili jedna cjelina, pa smo ih Mi raskomadali, i da Mi od vode sve živo stvaramo? I zar neće vjerovati? 
(Kur'an 21:30)

Ovaj ajet direktno ukazuje na zajedničko porijeklo univerzuma a činjenica da ovo nije otkriveno do nekih 40 godina ranije sa napretkom nuklearne fizike. Ovo razdvajanje/ raskomadavanje se može gledati paralelno sa sa onim što naučnici nazivaju ''Veliki prasak'' (Big Bang). Štaviše sva živa stvorenja se sastoje od protoplazme koja se sastoji od 80 do 85 % vode. (
i da Mi od vode sve živo stvaramo? I zar neće vjerovati? )

Takođe se u Kur'anu spominje:

ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ

Zatim se nebeskim visinama uputio dok je nebo još dim (دُخَانٌ ) bilo, pa njemu i Zemlji rekao: "Pojavite se milom ili silom!" – "Pojavljujemo se drage volje!" – odgovorili su,
[Kuran 41:11]

Riječ (دُخَانٌ ) dim se danas koristi i od strane naučnika da se opiše praiskonsko stanje univerzuma koje je po njihovim riječima bilo sastavljeno od vrelih gasovitih materija sa česticama koje se užurbano pomijeraju poput dima. I od toga su nastale planete i zvijezde. U Kur'anu se spominje:

وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ
A nebo - sazdali smo ga rukama - i uistinu, Mi smo oni koji ga šire (Kur'an 51:47)

Što je danas prihvaćena činjenica da živimo u svemiru koji se širi.

Kur'an kaže:

لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ ۚ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
Nit' Sunce može Mjesec dostići nit' noć dan prestići, svi oni u svemiru plove.
(Kur'an 36:40)

Arapska riječ koja se koristi za kretanje koristeći vlastito tijelo je riječ jesbahun (يَسْبَحُونَ) i ukazuje da pokreti dolaze iz tijela koje je u pitanju. Pa ukoliko se nalazi u vodi ukazuje na plivanje, ukoliko se nalazi na zemlji ukazuje na kretanje nogama/tijelom po kopnu a za kretanje koje se dešava u svemiru znači rotiranje.

Sunce se nalazi u orbiti ne u blizini Zemlje nego u centru galaksije i ne postoji kontradikcija u tome sa Kur'anom/islamom jer se u Kur'anu ne spominju karakteristike sunčeve orbite.

Kur'an kaže:

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ ۖ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُّسَمًّى ۗ أَلَا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ
Nebesa i Zemlju je sa ciljem stvorio; On noću zavija dan i danom zavija noć, On je Sunce i Mjesec potčinio, svako se kreće do roka određenog. On je Silni, On mnogo prašta!
(Kur'an 39:5)

Klupčanje, savijanje, navijanje, uvrtanje, kružno kretanje bi bio prevod arapske riječi kevara (كَوِّرُ) a orginalno značenje riječi se koristi i za pokrete pri motanju turbana oko glave.

Kur'an spominje:

هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ ۚ مَا خَلَقَ اللَّـهُ ذَٰلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
On je Sunce izvorom svjetlosti učinio, a Mjesec sjajnim i položaje mu odredio da biste znali broj godina i računanje. – Allah je to mudro stvorio. – On potanko izlaže dokaze ljudima koji razumiju. (Kur'an 10:5) 

Kur'an spominje da je sunce izvor svjetlost a mjesec kao objekat koji ne proizvodi svjetlost nego posuđuje tuđu (Sunčevu)

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّـهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا
A zašto oni ne razmisle o Kur'anu? Da je on od nekog drugog, a ne od Allaha, sigurno bi u njemu našli mnoge protivrječnosti.
(Kur'an 4:82)


https://www.islamweb.net/en/article/114101/

Thursday, 11 February 2021

Da li je istina da osoba koja klanja samo džumu nije kafir?





Pitanje:
Da li je istina da se osoba koja klanja samo džumu ne smatra kafirom? Čuo sam da je šejh ibn Usejmin rahimehullah rekao: ''Ko god klanja Džumu namaz nije kafir jer on je ne zaboravlja a Allahov Poslanik sallallahu Alejhi ve Sellem je rekao ''Es-Sallah'' a ne ''sallah''. Da li je istina da su Ibn Usejmin i Ibn Tejmije rahimehullah rekli ovo?

Odgovor:
Zahvala neka je Allahu
Postoji razilaženje u mišljenju među onima koji kažu da je osoba koja ne klanja kafir po pitanju same definicije ostavljanja namaza koja ga čini kafirom (navjernikom). Većina je mišljenja da ako osoba ostavi jedan ili dva od obaveznih namaza da postaje kafir.

Neki su mišljenja da osoba koja ne klanja mora ostaviti sve namaze da bi postao kafir.

Prvo mišljenje prenosi Ishak ibn Ruhavejh rahimehullah od ashaba i tabi'ina. Imam Muhammed ibn Nasr El-Meruzi rahimehullah je rekao: Čuo sam Ishaka kako kaže: Prenosi se u sahih (povjerljivoj) predaji od Allahovog Poslanika Sallallahu Alejhi ve Sellem da je osoba koja ne klanja kafir. I to je mišljenje učenjaka od vremena Allahovog Poslanika Sallallahu Alejhi ve Sellem pa do danas da osoba koja namjerno i bez izgovora ostavi klanjanje namaza do isteka njegovog vremena da je takav kafir.

''Do isteka vremena'' znači odgađanje zuhra do zalaska sunca ili odgađanje magriba do izlaska sunca.

Kraj vremena kako je opisano je radi toga što je Allahov Poslanik Sallallahu Alejhi ve Sellem spajao namaze na Arefatu i Muzdelifi i kada bi putovao pa je klanjao jedan u vremenu drugog. Allahov Poslanik je klanjao prvi namaz u vremenu drugog i drugi u vremenu prvog u drugim slučajevima. Vrijeme oba namaza bi se spajalo kad čovjek ima šerijatski opravdan razlog a takav je slučaj i s ženama u menstruaciji ukoliko postanu čiste prije zalaska sunca onda im je naređeno da klanjaju i zuhr i asr ili ukoliko postanu čiste na kraju noći onda da klanjaju i magrib i 'iša. Kraj citata.

(تعظيم قدر الصلاة (2/929))

Muhammed ibn Nasr rahimehullah prenosi od imama Ahmeda rahimehullah da je rekao: ''Niko ne postaje kafir radi grijeha osim osobe koja namjerno ne klanja. Ukoliko ne klanja prije nego li nastane vrijeme za slijedeći namaz od njega se trži da se pokaje tri puta.'' Kraj citata.

Prenosi se da je Ibn Mubarek rahimehullah rekao: 
''Ko god namjerno ostavi namaz bez izgovora do njegovog isteka takav je kafir.'' Kraj citata.
( تعظيم قدر الصلاة (2/927))

Ibn Hazm El-Andalusi rahimehullah je rekao:

Prenosi se od Omera ibn El-Hattaba radiallahu anhu, Muaza ibn Džebel, Ibn Mes'ud i od drugih ashaba zatim i od Ibn El-Mubareka, Ahmeda ibn Hanbela, Ishaka ibn Ruhavejha i govor od sedamnaest ashaba neka je Allah zadovoljan s njima da je onaj ko namjerno ostavi namaz do vremena njegovog isteka kafir koji je izašao iz vjere (ne smatra se muslimanom). Ovo je stav i Abdullaha ibn Medžšuna rahimehullah savremenik i prijatelj Imama Malika rahimehullah. I ovo je stav Abdulmelika ibn Habiba El-Andalusija i drugih. Kraj citata iz (الفصل في الملل والأهواء والنحل (3/128)).

On (Ibn Hazm) rahimehullah kaže: ''Prenosi se od Omera, Abdurahmana ibn Aufa, Muaza ibn Džebela, Ebu Hurejre i drugih ashaba radiallahu anhum da osoba koja namjerno ne klanja namaz dok mu vrijeme ne prođe da je takav kafir i murted. Kraj citata (المحلى (2/15‏)).

Ovaj stav je zauzela i stalna komisija za fetve predvođena šejhom Ibn Bazom rahimehullah (فتاوى اللجنة الدائمة (6/40،50)):

Neki učenjaci citiraju dokaz za ovo mišljenje riječi Allahovog Poslanika Sallallahu Alejhi ve Sellem:

من ترك صلاة العصر فقد حبط عمله

''Onaj ko ne klanja asr njegova djela su ništavna.'' 
(El Buhari sahih 528.) 

Jer poništenje djela se može desiti samo ako čovjek postane kafir i radi onoga što je preneseno iznad od ashaba koji prenose ove hadise.

Što se tiče drugog mišljenja da osoba ne postaje kafir osim ako ne ostavi sve namaze ovo je mišljenje Šejhul Islama Ibn Tejmije rahimehullah iako kaže i da osoba koja izostavi samo nešto namaza i bude pozvana od vladara da obavlja namaze pa to ne učini da takav postaje kafir. Takođe je rekao da osoba koja klanja ponekad a ponekad ne klanja da je na onome što prevagne u srcu a to je između njega i Allaha Uzvišenog. Kraj citata.
 (مجموع الفتاوى (22/49) ، (7/615) و شرح العمدة (2/94))

Ovo je bio stav i Ibn Usejmina rahimehullah koji je rekao:
''Ono što vidim iz dokaza je da osoba ne postaje kafir osim da ostavi namaz u smislu da je odlučio da ne klanja pa ne klanja ni zuhr, asr, magrib 'iša niti fedžr. Ovo je osoba koja postaje kafir. Ako klanja jedan dva namaza dnevno ne možemo baš reći da je odustao od namaza. Allahov Poslanik Sallallahu Alejhi ve Sellem je rekao:

بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة

''Između čovjeka i širka i kufra je ostavljanje namaza (Es-Sallah)'' a nije rekao (ترك صلاة) sallah (bez određenog člana). Kraj citata
 (الشرح الممتع) 2/26.

Nismo mogli naći ništa u pisanoj formi o ostavljanju svih namaza mimo džume od Ibn Usejmina ali kada smo ga usmeno pitali o tome rekao je da izgleda da ta osoba postaje kafir jer džuma namaz je samo jedan od 35 namaza u toku sedmice pa se osoba koja tako radi može opisati kao osoba koja je ostavila namaz i kao rezultat toga može postati kafir. a Allah najbolje zna.

Izvor: Islamqa fetva broj 52923. 

Slični tekstovi:
https://trebasilma.blogspot.com/2020/03/namaz-i-jasan-propis-onoga-ko-ga.html
https://trebasilma.blogspot.com/2018/02/da-li-se-4-imama-smatraju-vecinom.html
https://trebasilma.blogspot.com/2020/03/ko-ima-pravo-da-cini-tekfir.html

Friday, 18 December 2020

Mesh po čarapama - Za one koji su bolesni i ne mogu trpiti nuždu?



Pitanje:
Da li je dozvoljeno da se potare po čarapama(mesh) koje nisu providne i koje su malo deblje iz slijedećih razloga:
Hladnoća, poteškoća ili bolest, osipa na nogama ili zbog poteškoće uzimanja abdesta po nogama kod starijih osoba ili ukoliko osoba ima problem sa čuvanjem od mokraće pa mora češće uzimati abdest u toku dana?

Odgovor:
Zahvala neka je Allahu.
Dozvoljenost mesha po kufufu ili bilo čemu što bude umjesto čarapa (obuća mestve, gips) nije ograničeno na slučaj bolesti, hladnoću ili poteškoću jer uopšteno značenje predaja u kojima se spominje mesh ukazuje na to. Ali istina je da osoba koja je bolesna u ovom slučaju ima veću potrebu za uzimanjem mesha.

Isto se odnosi i na osobu koja je iskušana nekontrolisanim puštanjem mokraće. Takve osobe mogu potirati po kufufu ili čarapama bez izuzetaka.

Ibn Kudame rahimehullah je rekao:
''Žena koja ima istihazu, osoba koja ne može kontrolisati mokraću i slični slučajevi neka uzmu abdest zatim obuku kufuf i neka potiru po njima. Ovo je rekao Ahmed jer se oni uzimaju kao da su u potpunoj čistoći (taharetu). Ibn Akiil je rekao: ''Ona nema izbora osim da uzme ovu olakšicu a onaj koji ima pravo na olakšicu onda je preči da uradi tako (da postupi po olakšici). ''
Kraj citata iz El-Mugnija 1/174.

El Mirdavi rahimehullah spominje:
''Potiranje po kufufu ili čarapama je dozvoljeno za ženu u istihazi i slično kao što je dozvoljeno i dugima (koji nisu u poteškoći) po ispravnijem stavu kako je spomenuo i imam Ahmed.'' 
Kraj citata iz El-Insaf 1/169.

U fetvama stalne komisije za fetve SA 4/245. (اللجنة الدائمة) se spominje:
Onaj ko je iskušan da ne može držati mokraću bi trebao da se očisti zatim stavi nešto preko svog stidnog mjesta što bi spriječilo da urin kapa dalje zatim neka uzme abdest i neka klanja. To bi trebao raditi prije svakog namaza. Dokaz tome je ajet:


فَاتَّقُوا اللَّـهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ

Zato se Allaha bojte (ispunjavajte dužnosti) koliko god možete

[Kur'an 64:16]

I radi toga što je Allahov Poslanik Sallallahu alejhi ve sellem uputio ženu koja je imala istihazu da stavi komad platna i da uzme abdest za svaki namaz. I dozvoljeno je osobi koja ne može da kontroliše mokraću da kada uzme abdest obuče čarape i da uzima mesh na njih do kraja perioda koliko traje dozvoljenost uzimanja mesha radi onog što je očito iz dokaza. Kraj citata.

A Allah zna najbolje.

Izvor: IslamQA fetva 162395

Thursday, 12 November 2020

Šubha ili dokaz: Negus (Nedžašije) nije primjenjivao Allahov zakon a ipak je bio musliman?




Negus (Ge'ez: ንጉሥ, nəgueś ; cf. Tigrinya: ነጋሲ negus) je na eritrejskim i etiopijskim semitskim jezicima bila vladarska nasljedna titula, sve do pada etiopske monarhije 1975. godine. Zadnji zvanični negus je bio Hajle Selasije. Korijen riječi negus ''ngś'' označava da titula potiče od riječi koja znači vladati. Može se jednostavno prevesti kao ''kralj'' ili ''vladar''. U islamskoj literaturi negus se takođe navodi i kao nedžaši ili nedžašije (النجاشي).

Sljedbenici prohtjeva i strasti koriste priču o Negusu kao dokaz, da daju legitimitet radu njihovih zakonodavaca tāgūta, bez obzira bili oni vladari, poslanici u parlamentu ili drugo.


Oni kažu: ''Negus nije primjenjivao Allāhov zakon, nakon što je primio islām, sve do svoje smrti, pa i pored toga ga je Allāhov Poslanik, sallallāhu 'alejhi we sellem, nazvao dobrim robom, klanjao mu dženāzu i tražio od svojih ashāba da i oni isto učine.'' Mi u vezi ovoga kažemo, a neka nam je Uzvišeni Allāh na pomoći:


Prvo: 
Onaj koji drži do ove obmanjujuće šubhe prvo mora šerī'atskim tekstom nedvosmislene argumentacije dokazati da Negus nije primjenjivao Allāhov zakon nakon što je prihvatio islām. Ja sam proučavao njihove riječi, ali sam našao samo jalove tvrdnje i otkrića, koje nisu podržane nijednim istinskim argumentom, niti uvjerljivim dokazom, a Allāh je rekao:

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
''Ti reci: 'Dokaz svoj dajte, ako je istina to što govorite!' '' (Kur'an 2:111)


Ako oni ne mogu donijeti dokaz za to, oni nisu iskreni ni istinoljubivi. Oni su lažovi.

Drugo:
 I prema nama, a i prema našim protivnicima, činjenica je da je Negus umro prije upotpunjavanja islamskog zakonodavstva. Umro je prije objavljivanja ājeta:

الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
''Danas sam vam vjeru vašu usavršio, i blagodat Svoju prema vama upotpunio, i zadovoljan sam da vam islām bude vjera.'' (Kur'an 5:3)

Ovaj ājet je spušten za vrijeme Oprosnog hadždža, ali Negus je umro prije toga, kao što su spomenuli hāfidh Ibn Kethīr 76 i drugi. Prema tome, primjena Allāhovog zakona u to vrijeme je bilo – suđenje, slijeđenje i rad po onome što je Negusu bilo poznato od vjere. Da bi upozorenje važilo, mora postojati direktno dostavljanje qur'ānskog teksta. Uzvišeni Allāh je rekao:

وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَـٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ
''A meni se ovaj Qur'ān objavljuje i da njime vas i one do kojih on dopre opominjem.'' (Kur'an 6:19)

Sredstva transporta i komunikacije u to vrijeme nisu bila kao što su danas. Neki zakoni ne bi postali poznati nekome prije nego bi prošlo nekoliko godina, a ponekad on nikako ne bi znao nešto, sve dok ne bi lično došao do Allāhovog Poslanika, sallallāhu 'alejhi we sellem. 
Prema tome, vjera je u to vrijeme još bila nova, a objavljivanje Kur'āna je i dalje bilo u toku. Stoga i zakonodavstvo još nije bilo kompletirano. Ovo je očigledno i jasno iz onoga što Buhārī bilježi od Ibn Mes'ūda da je on rekao: 
''Selāmili bismo Allāhovog Poslanika, sallallāhu 'alejhi we sellem, u namāzu, i on bi nam odgovarao; ali nakon što smo se vratili od Negusa, mi bismo ga pozdravili, ali nam on ne bi odgovorio. Rekao je: ''Namaz ima svoju svrhu.'' '' Ashābi koji su bili u Abesīniji blizu Negusa, koji su govorili arapskim jezikom, slijedili su vijesti o Allāhovom Poslaniku, sallallāhu 'alejhi we sellem, ali nisu znali za derogaciju govora i pozdravljanja za vrijeme namāza, i pored toga što je namāz važna stvar, i pored toga što je Allāhov Poslanik, sallallāhu 'alejhi we sellem, predvodio ljude u namāzu pet puta u toku dana i noći. Pa, šta onda reći za druga djela 'ibādeta, propise i fiksne kazne, koje nisu ponavljane učestalo kao što je to slučaj sa namāzom?
 Može li iko od ovih koji vjeruju u današnji demokratski širk – za sebe tvrditi da do njega nisu doprli Qur'ān, islām, vjera, pa da uporedi svoju laž sa Negusovom situacijom prije upotpunjavanja islamskog zakonodavstva???

Treće: 
Ako se složimo sa tim, mora se znati da je Negus primjenjivao ono što mu je bilo poznato od Allāhovog zakona, i da svako ko tvrdi da nije, nema načina da mu se povjeruje ili da svoju izjavu učini prihvatljivom bez argumenta:

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
''Ti reci: 'Dokaz svoj dajte, ako je istina to što govorite!' '' (Kur'an 2:111)


Svi historijski dokazi pokazuju da je on primjenjivao ono što je znao od Allāhovog zakona u to vrijeme.

 1. Jedna od stvari Allāhovog zakona koje je on morao slijediti u to doba je bila: ''Realizacija tewhīda, vjerovanje u poslanstvo Muhammeda, sallallāhu 'alejhi we sellem, i vjerovanje da je 'Isā, 'alejhis-selām, Allāhov rob i Njegov poslanik.'' On je to ostvario, ali da li vi to vidite u njihovim dokazima? Oni koriste kao dokaz Negusovo pismo koje je on poslao Allāhovom Poslaniku, sallallāhu 'alejhi we sellem. 'Umer Sulejmān el-Eškar je to spomenuo u svojoj knjižici ( حكم المشاركة في الوزارة والمجالس النیابیة ) (str. 71. ove knjižice postoji u djelu ''Zādul-Me'ād'', 3. tom, 60. str. )

2. Njegova prisega na vjernost Allāhovom Poslaniku, sallallāhu 'alejhi we sellem, i hidžra.

U prethodnom pismu, na koje je bilo ukazano, Negus kaže ''...da je on dao prisegu Allāhovom Poslaniku, sallallāhu 'alejhi we sellem, i da je njegov sin primio islām putem Dža'fera i njegovih drugova kojima se obavezao na lojalnost islāmu''. 

U pismu stoji da je on poslao svoga sina Eriha ibn el-Esham ibn Ebdžera Allāhovom Poslaniku, sallāllahu 'alejhi we sellem. Pismo također uključuje i njegove riječi: ''Ako želiš da dođem, ja ću to učiniti, o Allāhov Poslaniče, jer ja svjedočim da je ono što govoriš – istina.'' 
Odmah nakon toga je on umro, ili možda Allāhov Poslanik, sallallāhu 'alejhi we sellem, nije želio da on to (hidžru ka njemu) učini u to vrijeme. Sve ove stvari nisu jasne i priča nema stvarni dokaz, niti jasni znak. Zato, neutemeljen sud o nečemu i uzimanje njega za dokaz su nedozvoljeni. Štaviše, to će se kositi sa tewhīdom i principima vjere. 

3. Pomaganje Allāhovog Poslanika, sallallāhu 'alejhi we sellem, i njegove vjere i slijeđenje njega. Negus je pomagao muhādžirima koji su učinili hidžru u njegovu zemlju i primio ih kao goste. On im je obezbijedio sigurnost i zaštitu. On ih nije napustio. Nije ih predao Qurejšijama. On nije dozvolio abesinskim kršćanima da im naude, iako su oni pokazali svoje istinsko vjerovanje u pogledu 'Isā'a, 'alejhis-selām. Postoji također i drugo pismo, koje je Negus poslao Allāhovom Poslaniku, sallallāhu 'alejhi we sellem ('Umer el-Eškar ga je također spomenuo u svojoj knjižici, na 73. str.), koje sadrži i to da je on poslao svoga sina sa šezdeset ljudi iz abesinskog naroda Allāhovom Poslaniku, sallallāhu 'alejhi we sellem, a sve to predstavlja pomaganje i sljeđenje Allāhovog Poslanika, sallallāhu 'alejhi we sellem. Čak i pored svega ovoga, 'Umer el-Eškar je požurio kada je u svojoj prethodno spomenutoj knjižici (73. str.) rekao da Negus nije primjenivao Allāhov zakon, što je laž i prevara, potvora na tog muwehhida. Ali istina je – reći da je on primjenjivao ono što je znao od Allāhovog zakona u to vrijeme. A svakome ko kaže drugačije od ovoga – neće se vjerovati, sve dok ne pokaže očigledan dokaz. U suprotnom, on će biti lažov:

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
''Ti reci: 'Dokaz svoj dajte, ako je istina to što govorite!' '' (Kur'an 2:111)

On nije donio očigledan dokaz, argument za svoju tvrdnju, već je slijedio priče iz historije da pokaže neki dokaz ili ono što misli, a svi mi znamo stanje ovih historija. U djelu ''En-Nunijje'', autor el-Kahtānī el-Andelūsī, Allāh mu se smilovao, veli: 

''Ne prihvataj od historije sve što se prenosi, a ispisano je čovjekovom rukom. Prihvati samo kazivanja pouzdanih poznavaoca, onih oštroumnih i zrelih staraca!'' 

Zato ćemo mi reći: ''Zabetonirajte obelisk, a zatim po njemu klešite!'' 

Četvrto: 

Situacija u priči o Negusu je bila situacija o vladaru koji je bio nevjernik, a onda je prihvatio islām u vrijeme svoje vladavine. On je dokazao iskreno prihvatanje islāma kroz potpunu pokornost naredbama Allāhovog Poslanika, sallallāhu 'alejhi we sellem. Nakon toga je svog sina, sa nekim svojim ljudima, poslao Allāhovom Poslaniku, sallallāhu 'alejhi we sellem, i zatražio dozvolu za činjenje hidžre ka Allāhovom Poslaniku, sallallāhu 'alejhi we sellem. 

To je također uključivalo ispoljavanje njegovog pomaganja Allāhovog Poslanika, sallallāhu 'alejhi we sellem, njegove vjere i njegovih sljedbenika. To je također uključivalo javno napuštanje svake stvari koja se suprotstavljala njegovom vjerovanju i napuštanje sljedbenika vjere predakā. On je pokušao da dođe do istine i da nauči vjeru sve do svoje smrti, smrti koja se desila prije upotpunjavanja zakonodavstva i prije njegovog kompletnog stizanja do njega. Ovo je činjenica koja je potvrđena riječima Allāhovog Poslanika, sallallāhu 'alejhi we sellem (hadīthima) i istinitoj predaji koja se tiče njega. Mi izazivamo svakoga ko se sa nama ne slaže da dokaže ono što govori. Ali, on mora imati očevidan dokaz, jer nepotvrđene historiske predaje bez vjerodostojnog lanca prenosioca ne predstavljaju nikakav dokaz. 

Situacija sa kojom ovo upoređuju je potpuno neispravna i različita situacija, to je prikaz grupe ljudi, koji sebe smatraju muslimanima, pa ipak ne napuštaju ono što se suprotstavlja islāmu. Oni sebe smatraju muslimanima, ali praktikuju i ono što se suprotstavlja islāmu, pa se time još i ponose! 

Oni nisu napustili demokratsku vjeru, kao što je Negus napustio kršćansku vjeru. Naprotiv, uporno je hvale i konstantno pozivaju ljude u tu njihovu iskvarenu religiju. Oni sebe čine bogovima koji ljudima propisuju zakone, a Uzvišeni Allāh o tome nije ništa objavio. Oni također sarađuju sa svakim ko se sa njima složi u njihovoj vjeri, kao što su poslanici u parlamentima ili njihovi ministri. Oni im se pridružuju u nevjerničkom propisivanju zakona, što je učinjeno u skladu sa tekstovima laičkih ustavā. Oni ga slijede i mrze svakoga ko ga napada ili odbija. 

Sve ovo je učinjeno nakon upotpunjenja vjere i nakon što je do njih dopro Qur'ān i sunnet. 


Ja te preklinjem, ko god da si: 
Da li je pravično uporediti ovu neistinitu, mračnu, maglovitu situaciju sa stanjem čovjeka koji samo što je prihvatio islām, koji je tragao za istinom i pomagao je prije upotpunjavanja islamskog zakonodavstva, koje nije doprlo do njega?! 


To su dvije potpuno oprečne situacije! 
Tako mi Allāha, 
niti su jednaki, 
niti će se ikad sresti, 
sve dok vrhovi karličnih kostiju ne osjede!

(Ponekad je shvatanje primjera iz arapske poezije pomalo komplikovano zbog razlike u tradicionalnoj upotrebi jezičkih termina i filološke stilistike između arapskog i bosanskog jezika (napomena recenzenta)
 


 Da, oni mogu biti jednaki, ali ne na vagi istine! Takvi zagovaraju zakidanje pri mjerenju i njima je Allāh oduzeo njihovu moć opažanja. Oni za svoju vjeru prihvatiše demokratiju, religiju oprečnu islamskom tewhīdu:

وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ ﴿١﴾ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿٢﴾ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿٣﴾ أَلَا يَظُنُّ أُولَـٰئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ ﴿٤﴾ لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿٥﴾ يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ 
''Teško onima koji pri mjerenju zakidaju, koji punu mjeru uzimaju kada od drugih kupuju, a kada drugima mjere na litar ili na kantar – zakidaju. Kako ne pomisle da će oživljeni biti, na Dan veliki, na Dan kada će se ljudi zbog Gospodara svjetova dići!'' (Kur'an 83:1-6)


Autor: Isam ( عصام) Muhamed Tarik El-Barkavi